Mage-čaroděj

 



 


 

Povolání mága je podle mého názoru jedno z nejzajímavějších povolání ve hře. On totiž mág není jen o spamování fireballů a všelijakých boltů směrem na nepřátele, tato herní class umí i jiné pro hru o samotě i ve skupině podstatné věci. Mágové jsou ve skupinkách cennými společníky kvůli svým různým dovednostem - především umí vyčarovat potraviny pro doplnění many i životů (na vysokém levelu pak dokáže s pomocí dvou dalších hráčů vyvolat pořádně veliký stůl plný dobrot), je schopen dát partě docela výrazný buff navyšující zásobu many a Spell Power a Arcane mágové dávají všem parťákům buff zvyšující veškerý damage o 3 %. Vyhledávaní jsou také pro svoji schopnost otevírat portály do hlavních měst své frakce i do některých neutrálních měst (Shattrath, Dalaran), případně se tam mohou sami teleportovat. A také jsou schopni porážet mobky opravdu rychlým a důrazným stylem.


 


 

Mág je kategorizován jako Caster DPS, čili je uzpůsoben na udělování značného zranění soupeřům za pomocí kouzel. Může nosit pouze látkovou (Cloth) zbroj a ze zbraní umí zacházet s holemi (Staves), jednoručními meči ( One-Handed Swords), dýkami (Daggers) a hůlkami (Wands). Povolání mága je přístupné všem rasám s výjimkou Taurenů. Jeho specializace jsou Frost, Fire a Arcane.


 

Mág má jako svoji resource power manu, kterou používá na kouzlení. Jedná se však zároveň o velice křehké povolání, ze všech class ve hře má zdaleka nejmenší HP pool, takže mág v souboji na blízko moc dlouho nevydrží. Naštěstí má celou řadu nástrojů, jak si protivníka udržet od těla. A když nepomůže ani to, tak ztracené zdraví se rychle obnoví bandážemi, které by měl každý mág nosit při sobě.


 


 

Gear a staty jsou pro mága vcelku jednoduchou záležitostí. Můžete nosit jen látkové zbroje, takže s různými druhy statů zde nebudete mít tolik problémů jako jiná povolání. Intellect je stat číslo jedna, ten syslete co to dá (navyšuje vám zásobu many, zvyšuje Spell Power i spell crit). Druhým nejdůležitějším statem je potom Hit Rating, který snižuje šanci na to, že vaše kouzla minou svůj cíl. Následně bych bral crit a posléze Haste (urychluje vaše casty). Takže priorita statů je jasná: Intellect -> Hit -> Crit -> Haste. S tím Haste buďte trošičku opatrní, berte ho jen tolik, aby vaše casty trvaly 1,5 sekundy (nikdy ne méně - 1,5 sec. je totiž délka trvání GCD a kdyby jste měli třeba 1,0 sec frostbolt, tak by jste museli čekat na 1,5sec dlouhý globál) a také si uvědomte, že rychlejší casty se rovnají vyšší spotřebě many v čase. Nikdy neuděláte špatně, když budete sbírat i Spirit; ovšem nikdy jej nesbírejte na úkor Intellectu.


 

Jako profese se k mágovi hodí několikero kombinací, především tyhle dvě:

<

  • Tailoring & Enchanting - Tailoring slouží k výrobě látkové zbroje a k výrobě věcí na disenchant. Enchanting je velice drahý a náročný na skillování, přičemž jako výdělečná činnost zazáří až na maximálním levelu. Ovšem i tak je užitečný, hlavně si různými enchanty pomůžete při expení.
  • Mining & Jewelcrafting. Mining je velmi dobrým zdrojem peněz a jistě budete potřebovat kovy pro JWC i rudy, jejíž prospectováním získáte drahé kameny. Jewelcrafting je pro mága velmi solidní profesí a vynikne po příchodu na Outland (a při skillu nad 300) - tehdy totiž můžete dělat první gemy, jež je možné vložit do socketů v některých kouscích gearu a tak zlepšit své statistiky.

Sekundární skilly se mágovi hodí všechny čtyři (možná bez Fishingu, protože je možné vyskillovat Cooking i bez ryb - jen najít ty správné recepty). First Aid je povinnost, to bez diskuzí - bandáže dokáží mnohdy zachránit krk. Cooking zase dovolí vařit jídlo, které vám dává buffy (což vaše vyčarované jídlo neumí!) a skrze archeologii lze nalézt zajímavé artefakty.


 


Nejzákladnějšími spelly, které bude každý Mage používat (hlavně zpočátku) jsou Fireball a Frostbolt. Fireball způsobuje vyšší zranění a dává cíli DoTku, ovšem kouzlí se déle a stojí poněkud méně many než Frostbolt, který ovšem zpomaluje protivníky - a to je velmi důležité vzhledem ke křehkosti mága. Každé útočné kouzlo má 40% šanci na proc Arcane Missiles a od tohoto procu máme 20 vteřin na jejich odpálení. Samozřejmě nemá snad cenu dodávat, že Arcane Missiles odpalujeme vždy, když nám procnou (a máme k dispozici nějaký cíl, přirozeně). Frost a Fire specializace mají talenty, jež nahrazují proc Arcane Missiles svými vlastními procy, ale o těch později. Od 20. úrovně nám přibyde Arcane Blast, který využijí ve své rotaci především Arcane mágové. Tento spell pracuje maličko jinak než ty zbylé - při každém castu vám naběhne debuff, který se stackuje až čtyřikrát a jenž zvyšuje způsobené škody, cenu v maně i zrychluje kouzlení dalšího Arcane Blastu. Pokud zakouzlíte něco jiného, tento debuff hned spadne. Pokud mág potřebuje rychlý damage, k službám mu jsou instantní spelly jako Fireblast nebo Ice Lance.


 


 

Mág má také vcelku slušný CC (crowd control). Postarají se o něj spelly Frost Nova a Polymorph. Polymorph je v podstatě jedním z trademarkových kouzel mága a dovoluje přeměnit cíl (funguje to jen na Humanoids, Beasts a Critters) na ovečku; později mág může získat obměny tohoto spellu umožňující proměnu v prase, černou kočku či králíka. Ovšem ovečka je trademarkem tohoto kouzla už od Warcrafta II, takže jsem zůstal u ní. Pro útěk z ošemetných situací se jistě hodí Blink.


 

Mág je to pravé povolání i pro ty, kteří prahnou po schopnosti grilovat celá stáda nepřátel jedním vrzem. Mage je totiž povolání s největším počtem i potenciálem plošných útoků (zvaných také jako AoE spelly). Mág má ve svém AoE arzenálu celou řadu spellů, například Arcane Explosion, Flamestrike či Blizzard.


 


 

Nakonec zmíním Armor spelly a některé utilitky. Mage se může sám chránit různými magickými brněními či bariérami. Mana Shield zastavuje nepřátelské útoky, ovšem vám saje manu. Ice Barrier je frost talent, jenž funguje v podstatě stejně jako Priestův Power Word: Shield, akorát Ice Barrier vám narozdíl od PW:S nedá debuff Weakened Soul. Armor kouzla jsou 30minutové self-buffy a je jich celá řada. Asi nejpoužívanějším je Mage Armor dostupný od 68. levelu, který vám zvýší resistence na kouzla, pomůže vám s obnovou many a zkrátí trvání všech Magic debuffů na vás o 35 %. Frost Armor zvýší hodnotu armoru z výbavy o 20 % a při každém zásahu od nepřátele je zde šanci, že tento protivník bude zpomalen o 30 % a bude o 25 % pomaleji útočit. Molten Armor dává každému útočníkovi, který si do vás bouchne, určitý fire damage a zvýší vám spell crit o 3 %.


 

Utilitkami pak myslím spelly a schopnosti, které mágovi dovolí dočasně zvýšit svůj bojový potenciál, případně se postarat o své potřeby. Mág například kromě vyčarování jídla umí vykouzlit Mana gemy, jimiž si může doplnit manu (Mana gem má 3 použití a 2minutový cooldown). Arcane mágové mohou jednou za 2 minuty zapnout Presence of Mind, jež z následujícího kouzla udělá instant cast (to kouzlo musí mít kratší základní cast time než 10s, takže instant Hearthstone se bohužel nekoná). Arcane Power zase zvýší mágovu sílu kouzel o 20 %, avšak všechna kouzla budou stát o 10 % many více. Focus Magic je zajímavý buff, který lze castnout na spoluhráče (nikoliv na mága samotného) a ten mu zvýší spell crit o 3 % na 10 minut. Pokud spoluhráči s tímto buffem critne jakýkoliv spell, vy dostanete tentýž buff s trváním 10 sekund.


 

Mage talenty obecně

Mage má (stejně jako všechna ostatní povolání) tři talentové stromy čili specializace. U mága to jsou Arcane, Fire a Frost specializace. Arcane specializace je zaměřena ne tolik na damage (i když s Arcane Blastem umí mage dávat nehezké pecky) jako spíše na využitelnost (utility). Arcane talenty jsou stavěné na celé řadě proců jako je například Clearcasting, jenž může procnout při každém zásahu protivníka vaším útočným spellem (10% šance za 3 body v talentu Arcane Concetration) a následný spell je potom zdarma. Fire talenty se točí kolem surového damage a DoTek jako je například Ignite nebo Living Bomb. Talent Hot Streak nahrazuje Arcane Missiles proc procem instatního a mana-free Pyroblastu při každém spell critu kouzly Fireball, Pyroblast, Frostfire Bolt, Scorch nebo Fire Blast. Frost talenty zase stojí na schopnosti zpomalit, zmrazit protivníka či zrychlit vlastní casty a jsou gearovány na survivalitu. Frost mágové jsou nejčastějším mage specem viděným v PvP. Deep Freeze funguje jen na zmražené cíle, jež na krátkou chvíli omráčí nebo jim dá damage, pokud je daný cíl imunní vůči stunům. I Frost větem nahrazuje Arcane Missiles vlastním procem - Brain Freeze dává vaším Chill efektům 15% šanci na to, že budete moci vykouzlit Fireball či Frostfire Bolt zdarma a instatně.


 


 

Mage buildy

Arcane build (35/3/3)

Arcane větev mi dává značnou utility, především díky širokému poli talentových proců. Výše zmíněný Arcane Potency (proc Clearcasting) umožní alespoň trošičku šetřit manou, Invocation je vhodný v případě, že budete bojovat s caster moby a rušit jim casty Counterspellem. Improved Arcane Missiles a Missile Barrage jsou doslova no-brainer talenty; Arcane Missiles je váš hlavní proc, takže jakékoliv jeho vylepšení určitě uvítáte. Arcane Tactics je příjemný 3% damage buff pro vás a všechny parťáky do vzdálenosti 100 yd. Arcane Flows mi snížením cooldownu Evocation dovolí efektivněji manažerovat dobíjení many a potěší i snížení cooldownu na Arcane Power a Presence of Mind. Z Frost větve bych si vzal snad jen Piercing Ice pro 3% buff do critu. Ten budete potřebovat pro procování Master of Elements z Fire větve, kdy vám každý spell critical hit obnoví až 30 % many z ceny právě seslaného kouzla. Při levelování hodně pomůže Nether Vortex aplikující Slow efekt přes Arcane Blast; to je vaše hlavní nuke abilita.


 

Rotace tohoto buildu je zhruba takováto: Arcane Blast x4 -> Arcane Missiles (jestli procnou) -> Arcane Barrage -> Arcane Missiles (pokud procnou) - > zase Arcane Blast x4. Pokud potřebujete ihned hodně DPS, jednoduše odpalte všechny DPS trinkety, do rotace zamixujte Arcane Power. Pozor, při takovéto “burn” rotaci dosti rychle dochází mana! Při delších bojích pak zapínejte Presence of Mind a Arcane Power kdykoliv, kdy zrovna nebudou na CD. Hodí se i pustit Mirror Image - tento spell vytvoří tři vaše identické kopie, které samozřejmě útočí na cíl, stejně jako vy. Buffy jsou nejčastěji Arcane Brilliance a Mage Armor (regenerace many!). Glyphy se vyplatí Arcane Blast, Arcane Missiles a Mage Armor. Zbytek glyphů si zvolte sami (já mám ještě Glyph of Evocation a Glyph of Slow Fall). Pokud je ve fightu chvilička volna na regeneraci, dejte Evocation. S příslušným talentem má CD jen dvě minuty.


 


Fire build (5/35/3)

V tomto buildu je vyzdvihován důraz Fire větve na DoTky a surový damage. Samozřejmostí jsou talenty jako Master of Elements (určitá obnova many), Ignite (DoTka) či Combustion (spotřebuje všechny DoTky na cíli, dá mu okamžité zranění a DoTku, jež tiká za součet damage všech zkonzumovaných DoTek). Hot Streak vám občas zařídí instatní Pyroblast zadarmo a Improved Scorch sníží cenu Scorch na nulu. V kombinaci s Firestarter (dovoluje kouzlit Scotch za pohybu) se jedná o zajímavou záležitost. Living Bomb je pak signaturová DoTka, která tiká za určitý damage a na konci trvání vybuchne za další instatní damage.


 

Rotace je u Fire mága většinou o spamování Fireballu a házení Pyroblastů pokaždé, když procne Hot Streak. Cílem je naházet na cíl všechny DoTky co můžete a následně použít Combustion - to dá cíli řádný instatní i DoT damage. Pokud jdete k bossovi, je opět nejlepší vyházet všechny trinkety a CDčka a pak začít rotaci. Hodně vám pomůže Critical Mass talent, který zvýší damage abilit Living Bomb a Fire Orb, přičem Scorch dá cíli debuff, jenž jej učiní zranitelnějším vůči kouzlům. Snažte se nenechat Critical Mass padnout a do spamu Fireballů občas zařadit nějaký ten Scorch. Armor se používá buďto Molten (crit buff) nebo Mage (regenerace many); spíše Molten kvůli procu Ignite a Master of Elements. Prime Glyphy bývají Fireball, Pyroblast a Molten Armor (všechny tři vám dají nějaká ta % do critu; Fireball a Pyroblast mají s glyphem vyšší šanci na crit o 5 %). Major a Minor Glyphy jsou podle vašeho uvážení - dobrý je Glyph of Arcane Brilliance, Mirror Images a Evocation.


 


Frost build (6/2/33)

Frost Mage se spoléhá na zpomalování a zmražování nepřátel; proti zmraženým protivníkům má účinné bonusy a spell Deep Freeze. Frost mág rovněž těží z vodního elementála, jehož Freeze je vlastně mířitelná Frost Nova. Velmi užitečné jsou talenty Cold Snap a Icy Veins, kdy ten první zresetuje cooldowny na všech Frost abilitách a ten druhý vám zrychlí cast o 20 %.


 

Rotace je zde trošičku komplikovanější. V podstatě se jedná o složitý “podmínkový diagram”, kdy musíte vzít do úvahy vaše procy a dostupnost některých abilit. Povětšinou je to takhle (u bossů): Frostfire Orb -> Freeze -> Deep Freeze -> Mirror Images/Icy Veins -> Cold Snap -> Frostfire Orb -> Deep Freeze. V tomto bode však už záleží na procích, kdy dávám Frostfire Orb kdykoliv je to možné. Pokud se nemusíte hýbat, pak palte Frostbolty, pokud se musíte zrovna pohnout, využijete Ice Lance. Pak už je to podmínkový strom, kdy se chováte podle toho, jak vám co procuje. Níže na obrázku najdete takový diagram Frost rotace pro bossy.


 


 

Mage - plusy:

  • Extrémně schopný DPS caster
  • Umí sobě i členům party/raidu vykouzlit potraviny pro doplnění HP/many nebo dokonce celý stůl plný jídla
  • Má tři rozličné, avšak dosti vyrovnané specializace
  • Mobky se k němu jen tak nedostanou; velmi slušně se s ním expí
  • Expení mága je zábava
  • Docela slušná CC capabilita, Polymorph
  • Dokáže si jednou za čas doplnit manu a s příslušným Glyphem i HP pomocí spellu Evocation
  • Má celou řadu proců a buffů (Armor buffy jsou velice užitečné)
  • Frost spec dává hodně survivability a je platný v PvP

Mage - mínusy:

  • Je extrémně křehoučký a melee mobky (nebo hráči v PvP) jej snadno sundají, pokud se mu dostanou na tělo
  • Totální závislost na maně: jak ji celou spálíte, vaše DPS bude trpět. Je nutno občas pozměňovat rotace kvůli šetření many
  • Nesmí si nechat dojít mobky k sobě, jinak to obyčejně bývá krátký proces :(
  • Sólování elitek je problém, i když Frost by nějakou solnout mohl. Hodně to záleží na konkrétních elite mobech.